اهمیت ضد عفونی در سالن های پرورش طیور

 

 

اهمیت ضد عفونی در سالن های پرورش طیور

اهمیت پاکسازی و ضد عفونی سالن تا آنجاست که تمامی عوامل بالقوه بیماری زا برای انسان و پرنده حذف شده و تعداد باکتری ، ویروس،انگل و حشرات باقی مانده آن قدر کاهش یابند که تاثیر آنها بر روی سلامت آسایش و عملکرد گله بعدی به حداقل برسد .

 

اصول پاکسازی و آماده سازی مطلوب و موثر سالن مرغداری را می توان به مراحل زیر تقسیم بندی کرد :

برنامه ریزی: برای پاکسازی موفق لازم است که همه عملیات به موقع انجام گیرد بهترین فرصت برای تعمیر و نگهداری معمول مزرعه در زمان پاکسازی است و ضروری است در این زمان برای اینکه تمامی وظایف با موفقیت اجرا شود یک برنامه مفصل با جزییات ، تاریخ ،دفعات،کارگر و تجهیزات مورد نیاز قبل از تخلیه مزرعه ، تدوین شود و سپس دیگر موارد شامل : کنترل حشرات ، گردگیری ، اسپری اولیه ، خارج کردن تجهیزات ، تخلیه بستر ، دفع بستر و شستشو انجام گردد.

ضد عفونی: ضد عفونی نباید تا قبل از تکمیل پاکسازی و تعمیرات مرغداری انجام گیرد مواد ضد عفونی در حضور ضایعات و مواد عالی بی تاثیر خواهند بود برای ضدعفونی باید از مواد ضد عفونی کننده مجازی که دارای بیشترین تاثیر بر علیه عوامل باکتریایی و ویروسی بیماری زای طیور می باشند استفاده شود در تمامی موارد کاربرد ، می بایست از دستورات سازنده آنها پیروی شود . ضد عفو نی باید به کمک اسپری کننده های پر فشار و یا سمپاش پشتی انجام گیرد مواد ضد عفونی کننده کف زا زمان تماس را افزایش داده و اثر بخشی ماده ضد عفونی کننده را بیشتر می نمایند گرم کردن سالن ها با درجه حرارت بالا بعد از درز گیری ، کارایی ضد عفونی کننده ها را بالا می برد . اکثر ضد عفونی کننده ها بر اووسیت ها ی کوکسیدیا تاثیری ندارند بنابراین در صورت ضرورت برخورد اختصاصی با کوکسیدیا ، استفاده از ترکیبات تولید کننده آمونیاک توسط کارکنانی که به خوبی آموزش دیده اند توصیه می شود البته این مواد را باید زمانی به کار برد که تمامی سطوح داخلی به خوبی تمیز شده و بعد از یک دوره کوتاه مدت تماس تاثیر خود را اعمال خواهند کرد .

پاک سازی محوطه خارجی سالن :

تمیز کردن محوطه خارجی سالن ها نیز بسیار ضروری می باشد بهتر است که اطراف هر سالن مرغداری با محدوده 3 متری از شن و یا بتون محاط شود در غیر اینصورت این محوطه باید :

فاقد هر نوع پوشش گیاهی باشد .

فاقد تجهیزات و ماشین آلات غیر قابل استفاده باشد .

سطح هموار و یکنواختی داشته باشد .

به خوبی زه کشی شده باشد به طوری که محلی برای جمع شدن آبهای راکد نباشد .

همچنین نسبت به تمیز و ضدعفونی کردن مکان های زیر توجه خاصی مبذول شود :

زیر هواده و هواکش های خروجی

مسیرهای در دسترس و مورد استفاده

اطراف درها

تمامی قسمت های بتونی باید همانند قسمت های داخلی سالن ها شستشو و ضد عفونی گردند.

انواع مواد ضد عفونی کننده :

ترکیبات فنلی / ترکیبات فنلی سنتز شده

ترکیبات کلره

ترکیبات کلر دار آلی به عنوان مثال : کلرامین و دی کلر و ایزو سیانات سدیم

یدوفورها

پروکسی ژن ها

آلدهیدها به عنوان مثال فرم آلدهید ، گلوتر آلدهید

ترکیبات چهارتایی آمونیوم

ترکیبات پلیمری بی گوانید

اسید های آلی

از بین برنده اووسیست های کوکسیدیا

حشره کش ها

ارزیابی آماده سازی مزرعه و میزان کارایی

لازم است که اثر بخشی و هزینه پاکسازی و ضد عفونی پایش گردد اثربخشی با انجام شمارش کل باکتریهای زنده تخمین زده می شود به کمک شمارش کل باکتریایی ، امکان بهبود در سطح بهداشت مزرعه و مقایسه شیوه های مختلف ضد عفونی و پاک سازی فراهم می گردد.

 

 

There is no form with this name or may be the form is unpublished, Please check the form and the url and the form management.

آدرس : گرگان - شهرک صنعتی آق قلا - سازندگی 5 شرکت شفا دانه



تلفن : 4 - 01734533413


فکس:  01734533206

شما اینجا هستید: Home رویدادها اهمیت ضد عفونی در سالن های پرورش طیور